NYHED

Med faget ud i verden: Den grønne omstilling har brug for flere faglærte!

Grøn omstilling og bæredygtighed er i fokus for mange lærlinge, elever og studerende, som har fået mulighed for at rejse ud og engagere sig i samarbejde med ligesindede fra det globale Syd og bidrage til FN’s Verdensmål.

Grøn omstilling og klima: Med faget ud i verden

Fremtidens mad kommer på skoleskemaet, når Hvalsø Skole skal i gang med GLOBUS-projektet ”E@ducation – Food for the Future”. Sammen med Folkekirkens Nødhjælp, Hvalsø Spisehus og den cambodianske NGO Sustainable Soil for Life vil de engagere en gruppe elever i især Verdensmål 2 (Stop Sult), 12 (Bæredygtig Produktion) og 13 (Klimaindsats).

Udvekslingen sker gennem GLOBUS-puljen, som Ulandssekretariatet – fagbevægelsens udviklingsorganisation – administrerer (sammen med CKU) for Udenrigsministeriet.

Ansøgerfeltet er bredt og både erhvervsskoler, professionshøjskoler, FGUer, VUCer og alle mulige andre skoler og uddannelsesinstitutioner er repræsenteret, enten som hovedansøger eller som partner i samarbejde med fx en NGO eller en forening.

Lærer- og pædagogstuderende, mekaniker-, elektriker- og tømrerlærlinge får dermed mulighed for at engagere sig i globale forhold i deres uddannelse.

Dermed kan de både bidrage til arbejde med FN’s verdensmål i det Globale Syd og gøre deres egen uddannelse mere relevant og spændende.

ZBC (Zealand Business College) er gået sammen med Karen Blixen-farmen og en teknisk skole CTC i Kenya om ”Verdens vildeste værksted”, hvor et uddannelsesforløb de næste par år skal uddanne både danske og kenyanske automekanikere i nationalparken Masai Mara.

Bæredygtige toiletbygninger til Kenya

Skive College er blandt de nye bevillingshavere. Sammen med UC Holstebro får de midler til et projekt, hvor danske elektriker- og tømrerelever i samarbejde med kenyanske murerelever udvikler, bygger toiletbygninger på en erhvervsskole i landbyen Nyandiwa i Kenya.

Toiletterne skal bygges af lokale materialer, og så skal der installeres tagrender – og solceller, så man kan få opladet sin telefon ved bygningen.

De kenyanske murerelever står for at støbe toiletternes fundament, mens de danske elever skal montere tagrender og installere solceller, og samtidig oplære de kenyanske elever i de muligheder solceller giver.

På den måde lærer begge elevgrupper noget af hinanden og er afhængige af hinandens kompetencer gennem hele projektet.

Projektet skaber en fremtid med bedre sanitære forhold i den kenyanske landsby, men vigtigst af alt er det med til at uddanne nye faglærte både i Danmark og Kenya.

Der er mangel på faglærte til at bygge klimavenligt både i Danmark og i Kenya. I den grønne omstilling har vi brug for, at mange flere uddanner sig i den retning. Med det her projekt viser eleverne i Kenya og Danmark hvad de kan.

Thomas Ogoola, Skive College

”Der er mangel på faglærte til at bygge klimavenligt både i Danmark og i Kenya. I den grønne omstilling har vi brug for, at mange flere uddanner sig i den retning. Med det her projekt viser eleverne i Kenya og Danmark hvad de kan.

Dermed får andre øjnene op for, hvad man kan bruge en uddannelse til elektriker eller tømrer til” forklarer virksomhedskonsulent på Skive College, Thomas Ogoola.

Sammen med skolens elever og faglærere har han allerede været i gang med at udvikle en prototype på toiletbygningen. Prototypen kan opleves til forskellige arrangementer i Danmark, bl.a. Klimaets Folkemøde i Middelfart i september i år.

Udover udvekslingsdelen indeholder projektet også et cirkulært element, hvor brugt inventar fra de danske erhvervsskoler sendes til skolen i Kenya.

Vildt værksted

ZBC (Zealand Business College) er gået sammen med Karen Blixen-farmen og en teknisk skole CTC i Kenya om ”Verdens vildeste værksted”, hvor et uddannelsesforløb de næste par år skal uddanne både danske og kenyanske automekanikere i nationalparken Masai Mara.

Danske automekanikerlærlinge skal i praktik i fem uger – og både lære og lære fra sig – i et værksted, som på sigt skal være med til at skaffe flere faglærte mekanikere i Kenya.

Grøn omstilling og klima: Med faget ud i verden
Selvom det kun er anden ansøgningsrunde i den nye pulje, er den blevet taget godt imod i det danske uddannelsesmiljø, og GLOBUS-puljen modtog i seneste ansøgningsrunde hele 46 ansøgninger.

LÆS OGSÅ: Seneste nyt fra Fagbevægelsens Hovedorganisation

Det er håbet, at projektet også kan være med til at skaffe praktikpladser til kenyanske lærlinge i lokalsamfundene udenfor nationalparken, som er naturbeskyttelses område med masser af vilde dyr og – måske knap så vilde – turister.

På den anden side af kloden, i Bolivia, skal danske pædagogstuderende fra professionshøjskolerne i København og Holstebro og i samarbejde med FOA, BUPL og Socialpædagogerne på udveksling gennem International Børnesolidaritet.

De danske og bolivianske pædagogstuderende skal udveksle pædagogiske metoder og praksisser på tværs af grænserne og arbejde med safe spaces og fodbold som pædagogisk metode.

Dare to eat

Fremtidens mad kommer på skoleskemaet, når Hvalsø Skole skal i gang med GLOBUS-projektet ”E@ducation – Food for the Future”. Sammen med Folkekirkens Nødhjælp, Hvalsø Spisehus og den cambodianske NGO Sustainable Soil for Life vil de engagere en gruppe elever i især Verdensmål 2 (Stop Sult), 12 (Bæredygtig Produktion) og 13 (Klimaindsats).

LÆS OGSÅ: Green Transition Together

Her vil de også få udvidet deres syn på, hvad man egentligt kan spise. Måske er insekter en af løsningerne i den grønne omstilling.

Det bliver til en SoMe-kampagne som eleverne selv laver under navnet ”Dare to Eat”, og når de kommer hjem, vil de bruge deres erfaringer til at starte egen produktion af svampe og insekter i samarbejde med landbrug i lokalområdet.

Medicinsk udstyr til Ukraine

10. klasse eleverne på Michaelskolen i Herlev, får hands-on erfaringer med udviklingsarbejde og laver samtidig et modelprojekt der kan inspirere og guide andre elever.

Skolen har nemlig sammen med NGOen Bevar Ukraine fået midler til et cirkulært projekt, hvor de skal sende medicinsk udstyr til hospitaler og lægeklinikker i Ukraine. Det er eleverne selv, der skal koordinere indsamlingen og forsendelsen af udstyr, ligesom de laver en drejebog, der kan bruges til lignende projekter.

De kommer også løbende til at formidle projektet og give erfaringer videre til de kommende 10 klasses elever der fører projektet videre.

Selvom det kun er anden ansøgningsrunde i den nye pulje, er den blevet taget godt imod i det danske uddannelsesmiljø, og GLOBUS-puljen modtog i seneste ansøgningsrunde hele 46 ansøgninger.

Grøn omstilling og klima: Med faget ud i verden

Fakta: Globuspuljen

GLOBUS støtter projekter, som skaber engagement om udviklingssamarbejdet og verdensmålene i Danmark, og mange projekterne bruger både nye, innovative og gennemprøvede metoder. GLOBUS kan søges af aktører fra hele den danske uddannelsessektor, herunder grundskoler, efterskoler, gymnasier, erhvervsskoler, professionshøjskoler, videregående uddannelser samt højskoler. Organisationer, virksomheder, fonde og andre aktører kan søge i partnerskab med en dansk uddannelsesinstitution.