Bygninger står for ca. 40 pct. af vores samlede energiforbrug. Klimavenligt byggeri og energirenoveringer er derfor en vigtig del af en klimahandlingsplan for 2030 og den langsigtede omstilling frem mod 2050, hvor Danmark skal være klimaneutral.
Til den tid vil 8 ud af 10 eksisterende bygninger stadig være i brug.
Klima skal også indtænkes, når vi bygger nye huse, veje og broer. Allerede på selve byggepladsen skal klimaaftrykket nedbringes. Det gælder fx i forhold til materialespild, elektrificering af anlægsmaskiner og planlægning af processer.
På den baggrund foreslår FH en række indsatser for energirenoveringer, klimavenligt nybyggeri og færre udledninger fra byggepladser (12).
Forslagene overlapper i høj grad med anbefalinger fra Klimapartnerskabet for Bygge- og Anlægssektoren, der peger på, at det vigtigste ’ikke er flere penge fra statskassen, men gode rammer, krav og efterspørgsel’.
Mange renoveringer og en del byggeri kan igangsættes med kort aftræk og er relativt arbejdskraftintensive – derfor kan flere af forslagene ikke blot fremme omstillingen, men også genopretningen efter coronakrisen.
Energirenoveringer i eksisterende byggeri
Statens Byggeinstitut, SBI, vurderede i 2017, at der vil skulle investeres 789 mia. kr. i basal renovering frem til 2050, og at merinvesteringerne ved samtidigt at sikre efterlevelse af bygningsreglements energikrav vil være ca. mia. kr. (13).
Hvis der foretages merinvesteringer for 14,5 mia. kr. inden 2030, vil det i sig selv generere ca. 17.700 årsværk (14).
Konkret bør energirenoveringerne fremmes gennem krav om, at kommuner og regioner skal renovere minimum 3 pct. af bygningerne hvert år.
Der bør også indføres krav til kommuner om at udarbejde og implementere indeklimahandlingsplaner, hvor energieffektivisering indtænkes. Indeklima er et problem i 25 pct. af de danske folkeskoler og har betydning for børnenes helbred og indlæringsevne – og for arbejdsmiljøet for lærere og pædagoger.
Du læser i øjeblikket kapitel 04. Endnu mere klimavenligt anlæg, byggeri og bygninger. Læs også:
01 Større roller og tiltag for den offentlige sektor
02 Strategiske satsninger på Power-to-X, cirkulær økonomi og bioøkonomi, CO2-fangst og forskning
03 Sektorkobling understøttet af store investeringer inden for energi
05 Mere cirkulær økonomi, bedre håndtering og udnyttelse af affald 06 Klimavenlig udvikling af fødevarer, forbrug, landbrug og skov
07 Transport: Omlægning af bilbeskatning og omstilling af tung transport
08 Grøn omstilling af erhverv og industri
09 Internationale tiltag for klima, konkurrenceevnen og eksport
10 Klimaafgifter og anden finansiering
Samtidig skal energimærkning udvikles og udbredes. Energimærket skal udvikles til et løbende opdateret dialogværktøj, der samtænkes med EU-niveauet for at sikre international standardisering og potentiel dansk eksport af løsninger. Inden for fem år skal bygninger fra før år 2000 være energimærket.
For private virksomheder skal der afsættes midler, så kommuner kan facilitere energiscreeninger, fx 250 mio. kr. Derudover kan en række tiltag foreslået i kapitlet om erhverv og industri mm. fremme energieffektiviseringer.
For husholdninger bør man fremme ESCO-modeller (15) og pakkeløsninger, hvor mindre projekter puljes for at gøre dem attraktive for investorer. Landsbyggefondens formål skal desuden udvides til også at omfatte energirenovering, så det bliver lettere for almene boligselskaber at finansiere energirenoveringer og skabe bedre sammenhæng mellem basal renovering og energirenovering.
Endelig skal der etableres en garantipulje, som banker og realkreditinstitutter kan anvende til at risikoafdække lån til kunder med henblik på energirenovering og installering af varmepumper og til understøttelse af ESCO-modellerne og pakkeløsningerne. Puljen kan fx være på 1 mia. kr.
Klimavenligt nybyggeri
Der skal indføres krav om, at den frivillige bæredygtighedsklasse og bygningsreglementet skal indeholde CO2-regnskab, totaløkonomi, livscyklusvurderinger samt dokumentation af farlige stoffer. Dette vil bl.a. kunne understøtte grønne offentlige indkøb og udbud og lette kravspecifikation – også til gavn for virksomheder og deres udvikling af nye løsninger.
Offentlige bygherrer skal vurdere totaløkonomien i byggeprojekter over en 30-årig periode, så byggerier konkurrerer på samlet anlægs- og driftsøkonomi frem for anlægssum.
Boks 6: FH foreslår
- Energirenovering
- Krav om, at kommuner og regioner energirenoverer mindst 3 pct. af bygningsmassen årligt
- Krav om indeklimahandlingsplaner
- Udbredelse og udvikling af energimærkning
- Facilitering for private virksomheder
- ESCOmodeller og pakkeløsninger
- Landsbyggefonden skal omfatte energirenovering
- Etablering af en garantipulje
- Klimavenligt bygningsreglement
- Udbredelse af livscyklusanalyser (LCA) og mål for CO2
- Klimavenlig asfalt
- Demonstrationsbyggerier og videndeling
- Klimavenlige byggepladser
- Klimavenlige haver og parker
Læs mere her: https://fho.dk/tekniskbaggrundsnotat
Samtidig skal den offentlige sektor og større bygherrer sætte CO2-mål for det samlede byggeri i hele dets levetid.
For så vidt angår veje bør som minimum det statslige vejnet anvende klimavenlig asfalt, der mindsker vejens rullemodstand og dermed nedbringer CO2-udledningen pga. mindre brændstofforbrug. Tiltaget kræver øget budget til anlæg af veje, men medfører til gengæld besparelser på brændstofforbruget og vedligehold.
Endelig skal staten etablere demonstrations- byggerier, som anvender de foreslåede LCA- og CO2-regnskaber og fremviser løsningsforslag.
Løsningsforslagene skal bl.a. anskueliggøre, hvordan der kan spares materiale, bruges klimavenligt materiale (fx grøn cement eller træ), og hvordan processer kan tilrettelægges. Som supplement kan oprettes en offentlig videnplatform, som skal gøre al viden om de gældende og nyeste standarder og anvisninger tilgængelig for professionelle aktører og private borgere.
Klimavenlige byggepladser
Udledninger fra selve byggeprocessen kan nedbringes med en række krav fra staten: Udtørring og opvarmning må kun ske med el/ fjernvarme, maskinparken skal være fossilfri inden 2030, for større byggerier skal der være et CO2-regnskab, og der skal ske systematisk genanvendelse af materialer.
Indeklima er et problem i 25 pct. af de danske folkeskoler og har betydning for børnenes helbred og indlæringsevne – og for arbejdsmiljøet for lærere og pædagoger
Derudover kan erhvervet selv, ifølge Klimapartnerskabet for Bygge- og Anlægssektoren, reducere udledninger ved at bestille el- og fjernvarme til byggepladsen i god tid og forbedre planlægning og processer.
Klimavenlige haver og parker
Der findes ca. 1,4 mio. parcel- og fritidshuse i Danmark foruden boliger med fælles arealer og parker.
Boligejerne og kommunerne bør inddrages direkte i den grønne omstilling gennem udvikling og udbredelse af viden om klimavenlige praksisser som plantning af flere træer, brug af drivhuse og nedmuldning af organisk materiale.
Tiltaget kan have flere sidegevinster, fx i forhold til biodiversitet, og bør samtænkes med en smart-city-strategi som foreslået ovenfor.
Klima skal indtænkes, når vi bygger nye huse, veje og broer. Allerede på selve byggepladsen skal klimaaftrykket nedbringes
Litteraturliste
(12) Som udgangspunkt kan udbygning af vedvarende energi mindske behovet for energieffektivitet og vice versa. For jo grønnere energien er, jo mindre væsentligt for klimaet er det at spare på den. FH mener imidlertid, at Danmark bør satse på både energieffektivitet og udbygning af vedvarende energi. For det første er der ofte flere samfundsøkonomiske gevinster forbundet med energieffektiviseringer, fx bedre indeklima. For det andet kan energieffektivisering begrænse de omkostninger og gener, der er ved udbygning af energiproduktion og infrastruktur som fx højspændingskabler. For det tredje vil evt. overskydende grøn energi måske kunne eksporteres og fortrænge fossile brændsler i udlandet til gavn for dansk økonomi, beskæftigelse og klimaet.
(13) Det er uklart, hvor mange renoveringer der vil blive foretaget under alle omstændigheder, dvs. i basisfremskrivning. De 43 mia. kr. kan derfor være et overkantsskøn.
(14) Heri er ikke medregnet de nødvendige investeringer i basal renovering og de årsværk, de skaber.
(15) Ved ESCO-modeller finansieres investeringen af udbyderen, hvis investeringsomkostninger derefter dækkes af de økonomiske gevinster, som effektiviseringen medfører i dens levetid. I praksis kan boligejeren derfor energirenovere uden at skulle bekymre sig om at optage lån eller påtage sig risiko.